Voorjaarsschoonmaak

Vorige week zat ik heerlijk op mijn balkon te genieten van het lenteweer. Voetjes omhoog, boekje op schoot, wijntje erbij… the good life. De zon op m’n bol, op de kat die tevreden naast me lag te spinnen én op mijn ramen… Oh dear God … mijn ramen!

Ineens de aanblik van tientallen afdrukken van iemands kleine vette fikkies, ik geef toe, dat was even schrikken. Plotseling vallen natuurlijk ook de spinnenwebben op het plafond en de vieze balustrade op. Om maar te zwijgen over de stapels papieren in de hoek van de kamer die me plots een doorn in het oog zijn. Hoe heb ik al die tijd in deze toestand kunnen leven?! *Zucht*. Het boek gaat aan de kant, het wijntje achterover, time for action: de good old fashioned voorjaarsschoonmaak.

Stap één; een planning. Hoe, wat en wanneer? Opruimen, ordenen, rotzooi weggooien, stofzuigen, ramen lappen, gordijnen wassen… Mmm, dit gaat nog een flinke klus worden, mooi dat manlief gaat helpen.
Dan nog een lijstje van benodigdheden; chloor, spiritus, dat spul voor de badkamer en die nieuwe Mister Muscle allesreiniger (hoezo reclamegevoelig? J ). Jeetje, dat zijn best een hoop chemicaliën bij elkaar. Dat kan vast beter.

En dat kan. Volgens ‘hetkanWel’, de website voor een groener, eerlijker en leuker leven, kan het zelfs helemaal zonder chemicaliën. Met soda, azijn en zuiveringszout als basis, schijn je al een heel eind te komen. Zo is azijn een prima allesreiniger en ontkalker en werkt soda uitstekend tegen vieze luchtjes. Daarbij weet ik zeker dat een fles azijn en een pak soda samen veel goedkoper zijn dan een fles Mister Muscle… ook niet verkeerd 😉

Tevreden met mijn planning én mijn groene invulling daarvan, vind ik het wel weer goed voor zo. Zo’n grote klus vergt natuurlijk een goede mentale voorbereiding, laten we daar eerst maar eens mee beginnen. Dus… maar weer een wijntje erbij en de voeten omhoog… J

Ook interesse in een groenere voorjaarsschoonmaak? Kijk dan even op http://www.hetkanwel.net/2011/06/02/je-huis-schoon-zonder-chemicalien-6-tips/

Mocht je toch behoefte hebben een “echt schoonmaakmiddel”, kreeg ik de leuke tip van collega Janneke om eens te kijken op http://www.bespaarbazaar.nl/wassen-reinigen-c-261.html. Met als speciale aanrader het milieuvriendelijke toiletblokje (inmiddels ook besteld door yours truly J ) dat nooit meer vervangen hoeft te worden. Ja dat lees je goed: nóóit meer. Janneke is al fan, dus ik zou zeggen, neem zelf ook eens een kijkje!

Tot de volgende keer!

Priscilla van Soestbergen
Namens de Duurzame Baak

“Laten we duurzaam leven voor de duur dat we samen zijn”

door priscillavansoestbergen

Plaats een reactie